Var inne på nätet och såg en annons om en ny bil - mini, som man kunde vinna genom att svara på några frågor på en hemsida som jag trodde var företagets. Det, kan jag säga, var dumt. Det var det dummaste jag gjort på många år.
Okej, Netsize företagsidé går ut på att du genom att ha svarat på några frågor på nätet om ditten och datten lämnar du också namn, adress och mobilnummer (så att företaget kan höra av sig till dig om du vunnit bilen). Inte så konstigt tyckte jag och fyllde i dessa uppgifter. Man lämnar ju inte direkt ut sitt kortnummer, tänkte jag. Så man behöver ju inte oroa sig. Det värsta som kan hända är väl att man får en massa reklam.
Hur fel hade jag inte? Företaget har nu - utan min vetskap dragit 30kr var tredje dag på mitt mobilabonnemang. Hittills är jag uppe i 300 kr. Dessutom har jag nyligen bytt abonnemang till Telia. Men företaget Netsize fortsätter att dra pengar.
Från Tele2 fick jag höra att jag skulle ringa företaget och avbeställa tjänsten. Fick ett nummer till dom 020-796 700. Ringde såklart direkt. Hörde på signalen att numret gick utomlands. Tjejen i kundtjänst svarade att hon inte kunde avboka min tjänst just nu pga att hennes dator strulade. Men att jag kunde sms:a "stop" till 72727. Gjorde det och fick ett sms tillbaka att jag inte var registrerad för tjänsten. Ringer tillbaka till företaget igen. En annan tjej svarar. Hon bryter på öststatsdialekt. Jag frågar var dom sitter. "I Kroatien". Jag förklarade för tjejen hur sur jag var och hur lurad jag kände mig. Hon sa: "ja, men det stod faktiskt i villkoren att det kostade". Vilka villkor, undrar jag. Jag såg aldrig några jävla villkor! Jo, men dom fanns där. .. .... .... Suck. Tjejen berättar att många faktiskt ringer in och är jätteglada att dom har vunnit en bil... Ja,tjena...
De säger att de ska avboka tjänsten åt mig under dagen. Tror inte att de kommer att göra det. Hoppas kan man ju göra visserligen.
Det var bara av en slump som gjorde att jag började studera min mobilräkning lite närmare. Eftersom jag nyligen bytt abonnemang ville jag se vad det hade kostat att avsluta tjänsten. Undrar hur många som går omkring med såna här tjänster som dras från mobilerna utan att dom ens vet om det.
Tyckte synd om tjejerna som jobbar för företaget i Kroatien. Dom är ungefär lika lurade som jag. Dom har väl tvingats intala sig själva att föetaget dom jobbar på är ok. Att det är ett schysst företag. Men det är dom inte. Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. De här tjejerna är ungefär lika utnyttjade som prostituerade. Männen som sitter som chefer på dessa företag är som maffialedare, hallickar.
Dessa typer av tjänster och sketna sms-lån är det som följer i kölvattnet av ett allt öppnare EU. Nackdelarna kan man säga. Många kan beskyllas för att vara blåögda, men vi svenskar kanske tar priset. Jag är en av dom.
Nej, det var det jag alltid har känt på mig. Man ska inte lita på folk. Detta att klicka på ett tävlingserbjudande på internet är ungefär lika jag stupido att följa med en slemmig gubbe som säger sig vilja bjuda på glass, in i mörka skogen. Jag får skylla mig själv. Att få lite spam i brevlådan var tydligen inte det värsta som kunde hända. Istället var det precis lika illa som om jag hade lämnat ut ett kortnummer på nätet. Jaha, då har jag lärt mig att fr o m nu ska man dessutom aldrig lämna ut mobilnumret...
seemate
5 juni 2009 10:00
Hej har du gått vidare med Netsize min sambo har råkat ut för samma sak och jag försöker för fullt att stoppa det hela men jag tror att det enda som kan stoppa det hela är ett mobilnummerbyte och det känns väldigt drastiskt när man har ett väl inkört nummer. Jag har kontaktat Telia men de säger sig inte kunna göra något mer än lämna samma nummer som du har fått. Jag Har mailat till etiska rådet och väntar på svar ifrån dem dessutom så överväger jag att polisanmäla företaget för att se om det påverkar något.
http://www.seemate.se
Anna Panna
6 juni 2009 07:34
Hej,
fick detta mail av etiska rådet. Det verkar ju rätt kört när det gäller den juridiska biten. Problemet är att man inte ser alla dessa villkor i ett sms som skickas till en...
Hej Anna,
Till att börja med vill jag gärna informera om att Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) har till uppgift att utarbeta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i den information som lämnas på betalteletjänster och marknadsföringen av dessa. Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar s k kortnummer för SMS-chat etc.
Dessutom skall Rådet pröva ärenden som inkommer eller upptas på Rådets initiativ. Dessa ärenden kan avse såväl marknadsföring som innehållet på tjänsterna. ERB har utarbetat ett antal etiska regler för dessa områden.
Rådet har enligt avtal möjlighet att, när ett företag funnits bryta mot de etiska reglerna, rekommendera berörd teleoperatör att säga upp abonnemangsavtalet för aktuell linje. För ytterligare information om Rådet se vår hemsida: www.etiskaradet.se.
Det synes som om du eller någon annan som nyttjat aktuell mobiltelefon har startat en prenumerationstjänst av något slag hos företaget Netsize/SD&P Media. En sådan tjänst kan inte inledas utan att någon aktivt beställer eller konfirmerar en beställning via mobiltelefonen. När man beställer via företagets marknadsföring på t ex Internet så uppmanas man först att skriva in sitt mobilnummer i en ruta och därefter klicka på en knapp märkt "Fortsätt" eller "Nästa". Då skickar företaget att kostnadsfritt sms som utöver en unik pinkod även innehåller information om att det är en prenumerationstjänst, prisinformation, frekvens på meddelanden, kontaktinformation och information om hur man stoppar tjänsten. Samma information lämnas också på marknadsföringssidorna på Internet. Konsumenten läser sedan själv av pinkoden och skriver själv in den i en ruta på den sida som nu kommit upp på skärmen. På så vis sluts cirkeln och tjänsten aktiveras. Företaget skickar då ytterligare att välkomst-sms-meddelande med information om tjänsten, pris, kontaktinformation och information hur man avslutar tjänsten.
Jag ska försöka hjälpa dig med problemet men behöver veta vilket mobilnummer det är som debiterats för den aktuella tjänsten. Om du återkommer med den informationen kan jag kontakta ansvarigt företag och begära en redogörelse för vad som förevarit i ärendet.
För att avsluta en prenumerationstjänst kan man skriva endast ordet stopp i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man gång beställt tjänsten genom. Man ska alltså inte svara direkt på det sms man får utan klicka fram för att skriva ett nytt sms och i det skriva ordet stopp och skicka till aktuellt kortnummer. Den tjänst jag tror du aktiverat använder kortnumret 72727.
Med vänlig hälsning
xxx xxxxx
ERB
Klara
10 juni 2009 21:16
Hej!
jag har varit med om samma sak! De har tydligen tagit upp problemet på PLUS så då hoppas man ju att det händer något:
http://svt.se/2.109771/1.1566245/fast_i_dyr_sms-tjanst?lid=puff_1566245&lpos=lasMer
Etiska rådet säger ovan att de inte kan stoppa tjänsterna eftersom man har gått med på att prenumerera på företagets tjänst. Även om jag raderade sms:et jag fick från Netsize när jag hade lämnat dem mitt mobilnummer så VET jag att jag inte svarade och gick med på att prenumerera på deras tjänst. Ändå har de dragit 30 kr/sms de skickat till mig, alltid samma sms, sammanlagt ca 420 kr! Hur ska man kunna bevisa att man inte accepterat?
När jag pratade med Tele2's kundtjänst sa de att jag skulle skicka YAMTALK STOPP till 72727 och då fick jag faktiskt en bekräftelse på att prenumerationen var uppsagd. När jag googlade på företaget hittade jag bokslut och liknande, allt sånt är väl offentligt? Det stod att företaget hade 4 anställda och en nettoomsättning på över 82 miljoner! Detta måste stoppas, men hur?!!
monica
16 juni 2009 09:20
ang Netsize, mailade deras support helpdeskSE@netsize.com och det funkade!! De kallar mig kära kund och avslutar tjänsten, får se om det stämmer. Kommer aldrig aldrig mer att va med och tävla om någonting på nätet!
Uppmanar alla att vara jätteförsiktiga med att lämna ut vare sig namn eller mobilnummer.
petra
21 juni 2009 21:13
Ang Netsize, fick precis ett sms från dem där jag uppmanades att svara på sms:et för att stoppa en kostnad på 30 kronor per sms. Förstår överhuvudtaget inte vad det är för tjänst de sysslar med, och vet inte heller var de fått tag på mitt mobilnummer. Jag ringde Telia direkt men de har stängt, började därför Googla och hittade er här.
För några veckor sedan svarade jag på frågor om barn via ett ad på Facebook och kan ev ha lämnat ut mitt mobilnummer där, men är inte säker.. annars vet jag inte med mig att jag lämnat ut mitt mobilnummer på Internet mer än i min (dolda) profil på Facebook(!)
Nu när jag skulle kolla av sms:et igen är det borta och jag har inte raderat det! (Jag öppnade det inte utan läste de ändå..) Det här är jätteskumt och jag förstår att det är något konstigt i görningen. Jag har inte tagit emot någon kod som jag bekräftat med via sms (som beskrivits ovan) mer än när jag loggade in på MIna sidor på telia den 12 juni. Vid detta tillfälle hade jag glömt mitt login och bad att få ett nytt, det är det enda. Det som beskrivs här på sidan låter helt horribelt, om hur ni fått fakturor på flera hundra. Jag gör en polisanmälan jag med, ska först tala med Telia i morgon!
Christine
23 juni 2009 14:12
Hej, här är en lurad till - och lika förbannad. Min son trodde det var en gratistjänst och svarade på sin mobil. Det har hittills kostat närmare 700 kronor fördelat på två räkningar. Nu är jag rädd att detta skitföretag snor mer pengar under innevarande månad. Tack för tipset om att mejla helpdesk - har just gjort det. /christine
Perizkopet
29 juni 2009 16:06
Hej
Jag och min kompis har råkat ut för samma sak som beskrivs här ovanför. Jag har bråkat så mycket med tele 2 och Netsize semt ERB att jag fick ett mail där netsize har lovat att betala tillbaka de 600 kr som dom lurade av mig.
Jag gjorde en polisanmälan idag månd. den 29 juni. och har även intervjuats av Radio Gävleborg som kommer att slå på stora trumman och ta upp detta i sina sändningar på onsd eller torsd. tror jag. (Ni kan se mer på SR.se/radiogavleborg).
jag uppmanar er alla att bråka så mycket ni kan och gör polisanmälningar. Förhoppningsvis tvingas netsize betala tillbaka varenda krona som de har lurat av folk.
Vi är många som blivit lurade och bedragna av dessa idioter. Vi är många som kan skjuta dom i sank.
Perizkopet 2009 06 29
Cecilia
24 augusti 2009 21:16
Hej,
Det verkar som om detta har dragit igång igen nu i augusti.
Jag har skrivit till etiska rådet, till SvD, DN och Expressen.
VAd mer kan man göra? det är förvånande att de får hålla på. För min del hände detta utan att jag uppgivit någon som helst info någonstans. Endast på bokus har jag beställt böcker och knappat in mobilnummer, och sj förstås. Annars ingenstans.
Fick exakt samma svar från Etiska rådet som ovanstående brev, så de verkar ju inte bry sig.
De måste ha hunnit svindla till sig enorma slantar vid det här laget...
Cecilia
Janne
10 september 2009 08:29
Har aldrig beställt något från netsize, ändå faktureras jag för betaltjänster som jag inte vet vad det är eller använder.
Tele2 slår ifrån sig och hänvisar till ett telefonnummer.
Gjorde en polisanmälan på detta och fick rådet att inte betala något till Tele2 utan bestrida faktura och skicka tillbaka den.
Felicia
15 september 2009 19:51
Herregud! Jag sitter här och gråter för att någon drar massa pengar säkert uppe i över 1000 kr nu. Ringt Telia försökt säga upp mitt eget abonnemang, eller något. Men de kan inte hjälpa mig med något förutom att ge mig nr. Googlade nr och kom hit. Ser att många verkar råkat ut för det. Hur gör ni? Orkar inte att dom drar såhär mycket pengar, kan ej minnas att jag gått med heller i nått. Hela mina studiepengar kommer ju gå åt :(
norrländska
16 september 2009 13:00
Har råkat ut för samma sak.
Skrev till etiska rådet med kopia till telia.
Fick svar snabbt från etiska rådet att de skulle hjälpa mej,
kom ett beslut efter några dagar fron Netsize att de skulle betala tillbaka pengarna som de debeterat mej.
Har inte fått de ännu men hoppas att de snart kommer.
Telia har även tagit kontakt med mej och var förstående på mitt mail och förklarade deras situation.
Avvaktar nu om pengarna kommer.
Norrländska
Lurad
7 oktober 2009 13:29
Hej
Tack så jätta mycket för din blogg,vet inte vad jag gjort utan all hjälp jag hittat här!!
Kollade min mob räkning idag och såg att jag råkat ut för Netsize,de har dragit 300kr från min abbonemang...50 kr per gång!!
Har pratat med tele2 och de spärrade betalninstjänsten så Netsize kan inte fortsätta dra av pengar från mitt konto.
Tele2 bad mig skicka ett sms med"STOP" till 72527 och de svarade med att min avbeställning var genomförd!! Spärrade tjänsten ändå...Man vet aldrig! :o(
Till alla som har råkat ut för de här bedragarna....GE INTE UPP!!
Kram på er
juri
16 oktober 2009 21:30
jag tänker söka upp dom jävlarna
Annika
26 november 2010 09:31
Netsize anser att jag skickar "betal-SMS" till dem hela tiden, vilket ger dem rätt att dra en massa pengar från min kontantkort. Dock ligger min mobil orörd o jackfickan och inga som helst SMS skickas från den. Detta är inte en tjänst som kan sägas upp utan mobilen är kapad. Jag vet inte vad jag kan göra annat än byta mobil/telefonnummer. Etiska rådet säger bara att tjänsten är initierad av mig (så f-n heller) och således laglig.
Anna Drangel
8 december 2010 07:32
Du kanske råkade komma åt en knapp när den låg i fickan... :)